Dolejší Padrťský rybník

Padrťské rybníky a vrch Praha

Nejznámějším místem Brd jsou zcela určitě slavné Padrťské rybníky. Jsou krásné v jakémkoliv ročním období. Tentokrát se sem vydáváme s Náčelníkem a Pištou první říjnovou sobotu.

Začínáme klasicky v obci Teslíny, kde se dá dobře zaparkovat u pily. Výchozí turistická trasa je tentokrát zelená, která nás za chvíli noří do hlouby lesa. Na rozcestí Břízkovec ji měníme za červenou a po chvíli přicházíme ke zbytkům benediktinského kláštera. Moc z něj nezbylo, nebýt informační tabulky, asi by jste tohle místo přešli bez povšimnutí.

Teslínský klášter a ves Teslín

Vzdušnou čarou jen cca 200 m na severozápad od vrcholu, v mělkém údolí Zlatého potoka jsou ještě v terénu patrné zbytky benediktinského Teslínského kláštera, který v roce 1421 vypálil Jan Žižka z Trocnova při svém tažení do západních Čech. V těchto místech se v předhusitské době nacházela i vesnice Teslín, kterou později nahradila přesunutá vesnice nazývaná dnes Teslíny.

(Zdroj: wikipedia.org)

Výhledy skrze stromy se začínají otevírat a pomalu se blížíme k rozcestí na hrázi Hořejšího padrťského rybníku. Minule jsme po ní šli následujíc modrou, dnes ale po krátké svačině pokračujeme dál na sever po červené, přes rozcestí V aleji, k hrázi Dolejšího padrťského rybníku. Od rána se kupí mraky a tak pohledy na hladinu obou rybníků dýchají pochmurnou a tajemnou atmosférou. Ale není to vůbec na škodu, právě naopak, minimum lidí a klid tohoto místa jsou jako balzám na duši. Jen doufám, že to tak zůstane napořád.

Padrťské rybníky je souhrnný název pro dvojici rybníků, které leží v široké kotlině, nazývané též Padrťské údolí (dlouhé přes 10 km), v níž leží Hořejší Padrťský rybník a menší Dolejší Padrťský rybník. Nacházejí se v srdci Brdské vrchoviny, v tzv. Středních Brdech v průměrné nadmořské výšce 640 m.

Rybníky byly založeny v 16. století jako vodní rezervoár pro plavení dřeva pro hutě, rozložené na Padrťském potoce. Pod nimi stála ves Padrť, která byla vysídlena a následně zničena v 50. letech20. století (spolu s dalšími brdskými obcemi) při rozšíření Vojenského újezdu Brdy. Ve své době byly vyhlášeným rekreačním místem.

V jejich okolí se vyskytuje řada chráněných rostlin a živočichů, hnízdí zde např. orel mořský, bekasina otavní, čáp černý, volavka popelavá a žije zde i vydra.

(Zdroj: wikipedia.org)

Po hrázi Dolejšího padrťského rybníka míříme neznačenou cestou na východ. Zhruba po půldruhém kilometru odbočujeme na jih, prozkoumat menší bezejmennou skalku u lesní cesty Altánská. Na rozcestí U studánky se napojujeme na modrou a po malé odbočce k nedaleké studánce míříme na rozcestí Pod Hubertkou. Odtud pak po žluté stoupáme k nejvyššímu bodu naší dnešní cesty – vrchu Praha (862 m). Na vrcholu kopce se nachází asi 60 m vysoká věž meteoradaru ČHMÚ. Svou návštěvu stvrzujeme zápisem do vrcholové knížky a následujeme žlutou dál, k Čákově vyhlídce. Kamenné moře u Čákovy vyhlídky jsme sice našli, vrcholovou schránku s knihou ale ne, o té se dozvídám až později doma. No, alespoň mám důvod se sem zase vrátit.

Od Čákovy vyhlídky je to co by kamenem dohodil na rozcestí u sv. Jana. Kdysi tu stávala strážní bouda, později přebudovaná na loveckou. Nyní na tuto skutečnost odkazuje cedulka umístěná na stromě na rozcestí. Pokračujíc po modré podcházíme vrch Malý Tok (843 m) a přes rozcestí Pod Plešcem klesáme do vísky Nepomuk. Do toho známějšího Nepomuku, tedy města a rodiště svatého Jana Nepomuckého je to odsud bratru 26 km vzdušnou čarou.

V místní mini hospůdce si dáváme menší občerstvení a poté pokračujeme dál cyklostezkou č. 2273, kterou zhruba po kilometru opouštíme a míříme neznačenou lesní cestou na jihozápad k rozcestí Jahodová hora. Napřed prozkoumáváme skalky severně od rozcestí, pak si vyšlápneme i na odbočku k Jahodové hoře. Na rozcestí Varta, pojmenované podle hájovny při cestě, je to jen asi kilometr chůze po zelené. Počasí nám ale nepřeje a začíná pršet. Volíme proto nejkratší cestu zpět – půldruhého kilometru po žluté, k silnici. Když k ní dorazíme, už prší celkem vydatně. Vracíme se tedy do lesa a kopírujeme silnici v krytu stromů. I tak je to ale do Teslín k autu poctivé 3 km. Dnešní brdská výprava nakonec činí poctivých 30 km.